Методичні рекомендації щодо особливостей вивчення української мови й літератури у 2014-2015 навчальному році в загальноосвітніх навчальних закладах
1. При підготовці до нового навчального року опрацювати лист Міністерства освіти і науки України від 01.07.2014р. №1/9-343 «Про організацію навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах і вивчення базових дисциплін в основній школі». Особливу увагу звернути на додаток 1, у якому висвітлюються педагогічні особливості навчання учнів у шостих класах.
2. Для учнів 5 класів чинними є рекомендації, надані у листі Міністерства від 24.05.2013р. №1/9-368 «Про організацію навчально-виховного процесу у 5 класах загальноосвітніх навчальних закладів і вивчення базових дисциплін в основній школі».
Українська мова
Пріоритетною ідеєю вивчення української мови в загальноосвітній школі є забезпечення інтенсивного мовленнєвого та інтелектуального розвитку учнів. Мова посідає особливе місце серед шкільних предметів, бо є не лише об’єктом вивчення, а й засобом навчання.
1. Вивчення української мови у 2014-2015н.р. здійснюватиметься на основі таких документів та підручників:
- Навчальних планів (наказ МОН України від 29.05.2014р. № 664 «Про внесення змін до наказу МОНмолодьспорту від 03.04.2012р. № 409; лист МОН від 11.06.2014р. № 1/9-303 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2014-2015 навчального року».
- Кількість годин української мови на тиждень відповідно:
5 кл. |
6 кл. |
7 кл. |
8 кл. |
9 кл. |
10 кл. |
11кл. |
3,5 год. |
3,5 год. |
2,5 год. |
2 год. |
2 год. |
1-4 год. відповідно до профілю |
1-4год. відповідно до профілю |
- Навчальних програм:
5-6 кл. – Українська мова. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2013 ( наказ МОНмолодьспорту України від 6 червня 2012р. № 664).
7-9 кл. – Українська мова. 5-12 класи.-К.: Ірпінь: Перун, 2005. (лист
№ 1/11- 6611 від 23.12.2004 р.):
10-11 кл. - За програмами, затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від 28.10.2010р. № 1021:
- Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Технологічний, природничо-математичний, спортивний напрями, суспільно-гуманітарний напрям (економічний профіль). Рівень стандарту / Укладачі: М.І. Пентилюк, О.М. Горошкіна, А.В. Нікітіна. – К.: Грамота, 2011.
- Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Суспільно-гуманітарний напрям (історичний, правовий, філософський профілі); філологічний напрям (профіль – іноземна філологія); художньо-естетичний напрям. Академічний рівень / Укладачі: Г.Т. Шелехова, В.І. Новосьолова, Я.І. Остаф. – К.: Грамота, 2011.
- Українська мова. 10–11 класи. Програма для профільного навчання учнів загальноосвітніх навчальних закладів. Філологічний напрям, профіль – українська філологія. Профільний рівень / Укладачі: Л.І. Мацько, О.М. Семеног – К.: Грамота, 2011.
2. Зі змістом програм можна ознайомитись на сайті МОН України: www.mon.gov.ua
3. Нові підручники для 6 класу:
Глазова О.П. Українська мова. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2014.
Єрмоленко С.Є., Сичова В.Т., Жук М.Г. – К.: Грамота, 2014.
Заболотний О.В., Заболотний В.В. Українська мова. – К.: Генеза, 2014.
4. Зміст навчального матеріалу української мови розподіляється на чотири змістові лінії: мовну, мовленнєву, соціокультурну, діяльнісну (стратегічну). Відповідно до соціокультурної змістової лінії текстовий та інший дидактичний матеріал спрямований на розкриття тем, визначених програмою.
5. При вивченні української мови й літератури у 6 класі звернути увагу на такі особливості:
5.1 Відбувся перерозподіл годин на вивчення певних розділів з української мови.
5.2 Змінено кількість годин на проведення аудіювання та читання мовчки.
5.3 Контроль за певними видами мовної і мовленнєвої діяльності в 6–ому класі здійснюватиметься у такій кількості:
Форми контролю |
І семестр |
ІІ семестр |
Контрольна робота. Перевірка мовної теми |
3 |
3 |
Письмовий переказ |
1 |
1 |
Письмовий твір |
– |
1 |
Контрольний диктант |
1 |
1 |
Аудіювання |
1 |
1 |
Читання вголос |
1 |
– |
Читання мовчки |
1 |
1 |
Усний переказ |
1 |
– |
Усний твір |
– |
1 |
Діалог |
– |
1 |
Перевірка зошитів |
щомісяця |
щомісяця |
6. Зразок заповнення сторінки журналу з української мови подано у методичному листі Міністерства від 21.08.2010 № 1/9-580 (Інформаційний збірник Міністерства. – №14-15. – 2010. – С. 3-17). Урахувати рекомендації КМНМЦ за 2013-2014 н.р.
7. Контрольна перевірка з української мови здійснюється фронтально та індивідуально.Фронтально оцінюються: аудіювання, читання мовчки, диктант, письмовий переказ і письмовий твір, мовні знання й уміння.
Індивідуально оцінюються: говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос. Для цих видів діяльності не відводять окремого уроку.
Тематичну оцінку виставляють на підставі поточних оцінок з урахуванням контрольної (тестової) роботи з мовної теми. Оцінку за семестр виставляють на основі тематичного оцінювання.
8. Урахувати основні форми контролю на уроках української мови у 5, 7-11 класах:
Форми контролю |
Вимоги/ клас |
5 |
5 |
7 |
7 |
8 |
8 |
9 |
9 |
10 |
10 |
11 |
11 |
Семестри |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
І |
ІІ |
|
Перевірка мовної теми |
Практикувати різнорівневі тестові завдання |
4 |
4 |
3 |
3 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
Письмовий переказ |
Ураховувати обсяг тексту для переказу, кількість написаних сторінок |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Письмовий твір |
Ураховувати кількість написаних сторінок |
– |
1 |
– |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
– |
1 |
– |
Контрольний диктант |
Кількість слів відповідно до класу. Ураховувати в останню тематичну |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
Аудіювання |
Ураховувати кількість слів у тексті художнього або ін. стилів |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
Читання вголос |
Швидкість читання 80-120 слів за хвилину знайомого тексту |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
– |
– |
– |
– |
Читання мовчки |
Ураховувати обсяг тексту для читання та швидкість читання відповідно до класу |
1 |
- |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
Усний переказ |
Вибір тексту з певною кількістю слів Тривалість звучання переказу 3-5 хв. |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
Усний твір |
Тривалість звучання твору 3-5 хв. |
- |
1 |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
Діалог |
Ураховувати тематику соціокультурної змістової лінії програми, ураховувати кількість повноцінних реплік |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
– |
1 |
За ведення зошитів |
щ |
о |
м |
і |
с |
я |
ч |
н |
о |
9. У класах з поглибленим вивченням української мови - за програмою для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим вивченням української мови. 8-9 класи. / Програму підготували С.О. Караман, О.В. Караман, М.Я. Плющ, В.І. Тихоша; за редакцією С.О. Карамана – К.: Грамота, 2009. – 100 с.
Українська література
1. Літературна освіта є важливим чинником створення оптимальних передумов розвитку всебічно освіченої особистості, виховання громадянина-патріота України, а її зміст базується на на засадах загальнолюдських і національних цінностей, принципах гуманізму і демократії.
Українська література є потужним носієм ідентичності нації, її генетичного коду.
2. Вивчення української літератури у 2014-2015 н.р. здійснюватиметься на основі таких документів та підручників:
- Навчальних планів (наказ МОН України від 29.05.2014р. №664 «Про внесення змін до наказу МОНмолодьспорту від 03.04.2012р. №409; лист МОН від 11.06.2014р. №1/9-303 «Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів та структуру 2014-2015 навчального року».
Кількість годин української літератури на тиждень відповідно:
5 кл. |
6 кл. |
7 кл. |
8 кл. |
9 кл. |
10 кл. |
11кл. |
2год. |
2год. |
2год. |
2год. |
2год. |
2-4 год. відповідно до профілю |
2-4 год. відповідно до профілю |
2.Навчальних програм:
У 5-6 кл. – за програмою, затвердженою наказом Міністерства від 06.06.2012 № 664: Українська література. 5-9 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. - К.: Видавничий дім «Освіта», 2013.
У 7-9 кл. – за програмою, затвердженою Міністерством освіти і науки України: Українська література. 5-12 класи. Програма для загальноосвітніх навчальних закладів. – К.: Ірпінь: Перун, 2005.
У 10-11 кл. загальноосвітніх навчальних закладів здійснюватиметься за програмами, затвердженими Міністерством (наказ від 28.10.2010 № 1021).
З метою удосконалення навчальної програми з української літератури внесено зміни для 5-6 класів:
Вилучено твори |
Додано твори |
|
5 клас |
Є.Гуцало «Зірка», «Чарівники», «Журавлі високі пролітають…» (поезії) |
О.Олесь. «Заспів», «Україна в старовину», «Похід на Царгород» (поезії); Зірка Мензатюк. «Таємниця козацької шаблі» до розділу «Історичне минуле нашого народу». |
6 клас |
О.Іваненко «Друкар книжок небачених» |
В.Рутківський «Джури козака Швайки» до розділу «Загадково прекрасна і славна давнина України». І.Калинець «Писанки»,«Стежечка», «Блискавка»,«Веселка», «Криничка», «Дим» (зі збірки «Дивосвіт» - на вибір) до розділу «Я світ» |
3. Нових підручників для 6 класу:
«Українська література», 6 клас (автор Л.Т.Коваленко),
«Українська література», 6 клас (автор О.М. Авраменко).
4. При викладанні української літератури акцентувати увагу на формування таких компетентностей: соціальної, мотиваційної, функціональної.
5. Ураховувати змістові лінії, покладені в основу програми, – емоційно-ціннісну, літературознавчу, загальнокультурну та компаративну.
6. Перелік головних вимог щодо виконання письмових робіт і перевірки зошитів з української літератури, особливостей проведення уроків виразного читання, кількість, призначення та особливості оформлення зошитів з предмета містяться в методичному листі Міністерства від 21.08.2010р. № 1/9-580 та в методичних рекомендаціях щодо вивчення української мови і літератури в 2013-2014 н.р
Уроки ЛРК – за програмою.
7. Звертаємо вашу увагу, що роботи уроків РМ з літератури виконуються в робочих зошитах, а контрольні – у зошитах для контрольних робіт.
8. При використанні навчально-методичної літератури у загальноосвітніх навчальних закладах керуватися наказом МОН № 750 від 24 червня 2014 року «Про надання навчальній літературі грифів Міністерства освіти і науки України».
9. Про орфографічний режим
- Ведення зошитів оцінюється від 1 до 12 балів щомісяця протягом семестру і вважається поточною оцінкою. Під час перевірки зошитів ураховується наявність різних видів робіт, грамотність, охайність, уміння правильно оформити роботи.
- Записи в зошиті виконують кульковою ручкою з синім чорнилом чи його відтінками (для оформлення таблиць, схем тощо використовують простий олівець).
- Між класною й домашньою роботою пропускають два рядки (між видами робіт, що входять до складу класної чи домашньої роботи, рядків не пропускають).
- Дату класної, домашньої чи контрольної роботи з мови у 5-11 класі записують так: у першому рядку дату записують словами, а в другому – вид роботи (класна, домашня чи контрольна), наприклад:
Кількість і призначення учнівських зошитів:
- Кількість робочих зошитів з української мови визначається за класами:
5-9 класи – по два зошити;
10-11 класи – по одному зошиту
Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту (учні виконують як контрольні, так і контрольні творчі роботи).
Порядок перевірки письмових робіт:
- Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української мови перевіряють:
• у 5-6 класах – двічі на тиждень;